پس زمینه

منشور اخلاق حرفه ای صنعت بیمه

منشور اخلاق حرفه ای صنعت بیمه

    منشور اخلاق حرفه ای صنعت بیمه


    پایبندی به مقررات و تعهدات


    ۱ - احترام و توصیه به رعایت قانون و مقررات و عدم‌تلاش برای بی‌اثر کردن آنها،
    ۲ - برخورد با همکاران و واسطه‌هایی که از طرق غیراخلاقی از جمله پرداخت رشوه به بازاریابی می‌پردازند؛
    ۳ - عدم‌چشم‌پوشی نسبت به تخلف دیگران و همکاری برای کاستن هرگونه فساد؛
    ۴ - پایبندی به قول و تعهد خود و وفاداری به عهد و توافقات و قراردادها چه قانون بر آن ناظر باشد چه نباشد، چه آشکار باشد چه پنهان؛
    ۵ - پرداخت به موقع خسارت مطابق آنچه در قرارداد آمده است؛
    ۶ - رعایت و حمایت از رقابت آزاد و عادلانه و پیروزی از اصول بیمه‌گری، به‌ویژه در تعیین نرخ و شرایط:

    عدالت و انصاف


    ۷ - تعیین دستمزد همکاران به‌صورت منصفانه و پرداخت کارمزد نمایندگان و کارگزاران طبق ضوابط؛
    ۸ - رفتار منصفانه با مشتریان و طرف‌های تجاری در همه جوانب؛
    ۹ - پرهیز از به چنگ آوردن اطلاعات تجاری با ابزار غیراخلاقی و غیرصادقانه؛
    ۱۰ - تعیین نرخ حق بیمه بر پایه اصول فنی، معقول، منصفانه و در خور شرایط بیمه بدون تاثیر از رقبا؛

    شفافیت و صداقت


    ۱۱ - صداقت و راستی در مبادله اطلاعات و نیز خودداری از عرضه گزارش‌های فریب‌دهنده، پنهان‌کاری و حذف هدفمند برخی از اطلاعات؛
    ۱۲ - خودداری از ارائه اطلاعات نادرست در تبلیغات و اطلاع‌رسانی؛
    ۱۳ - انتشار مستمر اطلاعات دقیق مالی و ویژگی‌های حرفه‌ای خود به صورت واقعی؛
    ۱۴ - اطلاع‌رسانی به موقع به بیمه‌گذاران نسبت به بروز هر گونه تغییرات موثر در ادای تعهدات؛
    ۱۵ - توجیه کامل مشتریان نسبت به شرایط پوشش بیمه و محدودیت‌های دریافت خسارت؛
    ۱۶ - برقراری روابط شفاف با مشتری به‌گونه‌ای که امکان هیچ نوع سوء‌استفاده نباشد؛

    حفظ کرامت انسانی


    ۱۷ - خودداری از تقدیم و دریافت مسرفانه هدیه و برگزاری بیش از حد برنامه‌های سرگرمی و تفریحی برای طرف‌های تجاری؛
    ۱۸ - انتخاب همکارانی که به اصول اخلاق حرفه‌ای متعهدند و از هر گونه آلودگی به ارتشا و پرداخت‌های غیرموجه مبرا می‌باشند؛

    ۱۹ - محترم دانستن و حفظ حریم خصوصی مشتریان؛ همکاران ورقبا؛

     

    رعایت حقوق اجتماعی


    ۲۰ - احترام به منزلت و حقوق انسانی و شهروندی افراد و پاسداری از آن؛
    ۲۱ - احترام به فرهنگ، آداب، رسوم و اعتقادات مشتریان؛
    ۲۲ - سلوک و عدم‌کینه‌توزی با منتقدانی که سخن از نقض قانون و مقررات می‌گویند و عملکردها را نقد می‌کنند؛
    ۲۳ - مقابله با پولشویی و هر گونه‌ فعالیت دیگری که پشتیبان بزه‌های سازمان‌یافته باشد؛
    ۲۴ - پاسداری از طبیعت، محیط زیست و توسعه پایدار؛
    ۲۵ - همکاری با سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و حمایت از آن دسته از تدابیر عمومی که سبب تقویت توسعه صنعت بیمه می‌‌شد؛
    ۲۶ - پذیرش شکایت مشتریان و نظارت مقامات مجاز؛
    ۲۷ - احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی رقیبان.