پس زمینه

نحوه پرداخت خسارت بيمه هاي باربري

نحوه پرداخت خسارت بيمه هاي باربري

    نحوه پرداخت خسارت بيمه هاي باربري


    مرحله اول : دريافت اعلام خسارت بيمه گذار - اعلام خسارت بيمه گذار مي تواند به صورت نامه كتبي و يا از طريق دستگاه فاكس صورت پذيرد .

    مرحله دوم :
    دريافت بيمه نامه و ثبت اعلام خسارت - به محض اعلام خسارت بيمه نامه از واحد صدور مربوطه دريافت و در سيستم كامپيوتري ثبت مي گردد .

    مرحله سوم :
    بررسي اجمالي نوع خسارت و شرايط بيمه نامه - پس ثبت در سيستم بررسي نوع خسارت با شرايط بيمه نامه انجام گرفته و اگر خسارت تحت پوشش شرايط بيمه نامه نباشد پرونده در همين مرحله مختومه مي گردد در غير اين صورت مراحل بعدي جهت رسيدگي پرونده ادامه مي يابد 

    مرحله چهارم :
    بررسي امكان بازديد از كالا – در اين حالت با توجه به نوع خسارت ، محل استقرار كالا و ... ضمن هماهنگي با بيمه گذار و يا نماينده وي شرايط بازديد از كالا جهت تعيين نوع خسارت و برآورد ميزان خسارت فراهم مي گردد .

    مرحله پنجم :
    بررسي مجدد نوع خسارت و علت خسارت با شرايط بيمه نامه – پس از تهيه گزارش بازديد اگر خسارت تحت پوشش شرايط بيمه نامه نباشد پرونده مختومه مي گردد در غير اين صورت مراحل بعدي ادامه مي يابد .

    مرحله ششم :
    درخواست اسناد و مدارك مثبته با توجه به نوع خسارت – اسناد و مدارك با توجه به نوع خسارت از بيمه گذار درخواست مي گردد .

    مرحله هفتم :
    محاسبه خسارت – پس از دريافت اسناد و مدارك لازم اگر خسارت قابل پرداخت باشد با توجه به اسناد و گزارشات بازديد و شرايط حاكم بر بيمه نامه و قوايين بيمه و ... مبلغ خسارت محاسبه مي گردد .

    مرحله هشتم :
    اخذ موافقت هاي مربوطه – با توجه به مبلغ خسارت محاسبه شده و با توجه به آيين نامه حدود اختيارات قبل از پرداخت خسارت بايد موافقت هاي مربوطه اخذ گردد .

    مرحله نهم :
    صدور حواله خسارت – حواله خسارت به ميزان مبلغ خسارت محاسبه و تائيد شده صادر مي گردد .

    مرحله دهم :
    صدور چك – چك خسارت به ميزان مبلغ حواله صادر مي گردد .

    مرحله يازدهم :
    دريافت رسيد تسويه خسارت و وكالتنامه – در صورت مقصر در رابطه با ايجاد خسارت مي تواند خسارت پرداختي را از مسئول ورود خسارت مطالبه نمايد . براي همين منظور بيمه گذار مي بايست فرم وكالتنامه و رسيد تسويه خسارت را مهر و امضاء نمايد و در صورت نداشتن مقصر حادثه فقط رسيد تسويه خسارت با مهر و امضاء بيمه گذار كافي مي باشد .

    مرحله دوازدهم :
    بررسي اعتراض بيمه گذار در رابطه با پرونده خسارت – ممكن است مبلغ خسارت پرداخت شده و يا مختومه شدن پرونده مورد تائيد بيمه گذار نباشد در هر صورت مي بايست توضيحات لازم به بيمه گذار ارائه گردد . در برخي مواقع با توجه به شخصيت و پرتقوي بيمه گذار شايد لازم باشد خسارت در قالب ارفاقي مورد بررسي قرارگيرد .

    مرحله سيزدهم :
    ارجاع پرونده جهت بازيافت خسارت – در اين مرحله بيمه گر با مطالعه مدارك پرونده مشخص مي نمايد با توجه به شرايط بارنامه ، كنوانسيون هاي مربوطه و مقررات و قوانين موضوعه خسارت پرداختي را از مقصر مطالبه نمايد .